BIO

Zespół The Bartenders powstał w warszawie w 2006 roku na bazie fascynacji jego założycieli dokonaniami muzyków jamajskich z lat 60-tych i 70-tych XX wieku oraz z chęci konfrontacji charakterystycznego jamajskiego rytmu z polską melodyką i tradycją muzyczną.

Początkowa faza działalności to próba kontynuacji tworzenia muzyki ska przez muzyków wywodzących się z grupy deSKA, a jednocześnie próba spowolnienia tempa i poszukania czegoś dla siebie w bogactwie jazzowej harmonii. Wzorem do naśladowania coraz częściej byli Laurel Aitken i The Skatalites, a coraz mniej żywiołowo grające zespoły brytyjskie, czy niemieckie. Pierwszy koncert nowego zespołu odbył się w Warszawie w klubie Jadłodajnia Filozoficzna. Miejsce to niestety zniknęło z mapy stolicy. Podsumowaniem tego wstępnego okresu była EP-ka I need you zawierająca tylko trzy utwory, ale definiująca brzmienie The Bartenders w tamtym czasie.

Repertuar powiększał się coraz bardziej. Zespół zaczął dzielić scenę z liczącymi się składami polskimi i coraz częściej zagranicznymi. Z różnych przyczyn zaczął zmieniać się skład, więc i uprawiane muzyczne style. Pojawiło się więcej jazzu, muzyka latynoska, blues. Na koncertach wybrzmiewała muzyka do tańca, piosenki z przesłaniem, ale również utwory instrumentalne, gdzie główną rolę odgrywają partie improwizowane.

Podsumowaniem tego okresu była płyta Szumna Sessions wydana w 2013 roku. Na płycie można zauważyć pierwsze efekty współpracy z różnymi artystami, co zespół często robi do dnia dzisiejszego.

Rozpoczął się etap większych koncertów z coraz więcej znaczącym składami grającymi reggae i ska.
Zespół spotkał się na jednej scenie z Rotterdam Ska-Jazz Foundadtion, New Jork Ska-Jazz Ensemble, The Toasters, Dr. Ring-Ding’iem, Babylove and the Van Dangos i wieloma innymi, których można by długo wymieniać.
Wraz z nowymi doświadczeniami pojawiały się nowe pomysły na muzykę. Zostały zebrane w 2016 roku na płycie Poles are movin’, której brzmienie jest najbliższe temu, jak zespół gra do dzisiaj. Stanowiła ona impuls do promocji w miejscach, gdzie jeszcze zespół nie bywał i na skalę, na którą się wcześniej nie zdobył. Poza lokalnymi festiwalami w Ostródzie i Bielawie, zespół pojechał z tą płytą do Niemiec na This is Ska! oraz do Hiszpanii na
Rototom Sunsplash – największy europejski festiwal muzyki jamajskiej i około-jamajskiej.

Bliższy kontakt z lokalną sceną zespół zdobył podczas realizacji projektu Tribute to Alibabki, który polegał na zaaranżowaniu na nowo pierwszego polskiego singla o stylistyce jamajskiej: W rytmach Jamaica Ska,
a także wielu przebojów grupy Alibabki. Wszystko skończyło się koncertem w Proximie z udziałem samych Alibabek oraz wokalistów polskiej sceny reggae i ska, podwójną płytą, gdzie można usłyszeć studyjne wersje tej muzyki, a także koncertem na finale Męskiego Grania w Żywcu z tym właśnie materiałem.

Warszawska Proxima stała się ważnym miejscem dla The Bartenders. Zespół zagrał tam wspólnie z prekursorami granego przez siebie stylu – The Skatalites oraz Doreen Shaffer.

Bardzo trudno przychodzi zespołowi obudzenie się po ostatniej epidemii. Jest jednak materiał muzyczny, jeszcze bardziej różnorodny, jeszcze bardziej jazzowy. Jest nadzieja na nowe otwarcie. Nazywa się Skankin’ to the jazz i od jesieni 2023 roku jest dostępny. Wracamy!

YouTube
Instagram